-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41967)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16925)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13946)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7997)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2870)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2451)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2214)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1700)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1661)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:28167 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:22

چرا بعضي افراد بدون هيچ تلاش و زحمتي در اين دنيا به مقامات بلندي درآخرت مي رسند مثلا حضرت علي اصغر(ع)
شرافت و كرامت اقسامي دارد از جمله: شرافت ذاتي، شرافت نسبي، شرافت فعلي و.... آنچه در مورد حضرت علي اصغر(ع) و امثال ايشان مطرح است، شرافت نسبي است. اين گونه شرافت ها از مقوله اي غير از فعل است و هيچ ربطي به كنش اختياري انسان ندارد. چنين چيزي اصلاً موضوع ثواب و عقاب قيامت نيست و رتبه و جايگاه آن جايگاهي ويژه است كه كيفيت و خصوصيات آن براي ما روشن نمي باشد. ضمن آنكه حضرت ايشان بالاخره سختي ها و مشكلاتي را در نهضت عظيم عاشورا تحمل كرده است كه تحمل آنها در حساب الهي از قلم نمي افتد، به ويژه آنكه همه اينها در راه خدا بوده است. اما اين مطلب كه: «چرا ما به جاي او نيستم؟» زماني درست فهيمده خواهد شد كه تصوير صحيحي از نظام ضروري عالم در نظام اسباب و مسببات داشته باشيم و درك صحيح آن متوقف بر مقدمات عقلي و بينش ژرف فلسفي است. در عين حال آنچه به طور فشرده مي توان گفت، اين است كه: الف) نظام هستي نظام علي و معلولي است. ب ) در نظام عليت وجود هر چيز در جاي و مرتبه خود ضروري و تخلف ناپذير است. به عبارت ديگر موجودات عالم مانند سلسله اعداد مي باشند كه هستي هر چيز عين رتبه آن مي باشد. در سؤال شما اين فرض نهفته است كه هر يك از ما مي توانستيم به جاي علي اصغر(ع) باشيم ولي خداوند فقط او را در آن مرتبه و جايگاه قرار داد، در حالي كه با دقت در دو مقدمه فوق خلاف اين مطلب از نظر فلسفي روشن مي شود. توضيح اين كه هر يك از ما اگر به جاي او، يعني در شرايط زماني و مكاني و برخاسته از نطفه خاصي كه او آفريده شده است، خلق مي شديم باز هم او بود و ديگر ما نبوديم. و اگر فرضاً او به جاي ما، يعني از نطفه اي كه شخص ما از آن آفريده شده و كاملاً در شرايط ما خلق مي شد او همان ما بود، درست مثل اين كه جاي عدد دو با چهار عوض شود. در اينجا فقط لفظ عوض شده ولي در واقع عدد بين يك و سه قرار گرفته همان مقدار كميت اولي را دارد و هم چنين است عددي كه بين سه و پنج. شايد گفته شود، خداوند مي توانست نطفه ما را در بدن امام حسين(ع) قرار دهد و يك علي اصغر دوم پديد آورد. اين نيز خطاي فاحشي است، زيرا نطفه اي كه در بدن امام حسين(ع) است نطفه اي است كه در بستر خاص خود و با ويژگي ها و شرايط مخصوصي پديد آمده و آنچه از آن خلق مي شود نيز ويژگي هاي خاص خود را دارد و هرگز او نطفه ما نيست، نطفه وجود ما همان است كه از بستر وجودي والدين ما عبور كرده و در تكوين ما نقش داشته است. اما اين كه علي اصغر به كدامين عمل صالح به بهشت مي رود، سؤالي است كه در مورد ديگر كودكان همسال او نيز مطرح است. بلكه مي توان از گناهان آن ها پرسيد، يعني چرا و به كدامين گناه اين گروه سني به بهشت نروند؟ در اينجا يك نكته اساسي مطرح است: الف) اصل در خلقت الهي رحمت است و از همين رو مي توان گفت اصل بر بهشتي بودن انسانهاست، مگر اين كه كسي خود را با گناه و عصيان از رحمت خدا دور سازد. در حالي كه فرض در سؤال اين است كه همه بايد غير بهشتي باشند، مگر كساني كه به بلوغ رسيده و عمل صالح اختياري پيشه كرده اند. ب) بهشت مراتب دارد و بهشت ناشي از عمل اختياري به مراتب برتر از بهشت بدون عمل است. ج) بسياري از گناهكاران نيز در قيامت از لطف و رحمت الهي و شفاعت معصومين بهره مي گيرند و جهنم براي كساني است كه هيچ گونه شايستگي لطف و رحمت و مغفرت و شفاعت ندارند، هر چند از اولاد ائمه و پيامبران: باشند. د) در حساب خدا اين نكته نيز كه اگر شخصي باقي مي ماند تا شرايط عمل اختياري برايش فراهم شود و اينكه پس از آن ممكن بود چه كارهايي بكند نيز از قلم نمي افتد و چه بسا حضرت علي اصغر اگر زنده مي ماند مانند ديگر برادرانش بهترين اعمال صالح را برمي گزيد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.